Vi i styret i NK Trøndelag sør er av og til så heldig at vi får invitasjon til korkonsert. En fin søndag tidlig i juni var jeg den heldige som fikk representere distriktsstyret ved «Kor e Lade» sin vennskapskonsert sammen med «Atløykoret» i Lade kirke. Det ble en skikkelig kosestund, med to kor som tydeligvis hadde funnet den vennskapelige tonen sammen, og med dyktige musikere og dirigenter som visste hvordan de skulle skape fin temning for publikum – som faktisk fylte den gamle steinkirka.
Men så til det dilemmaet som jeg gjerne vil dele med leserkretsen til Bel canto:
Billettprisen? 100 kroner for å oppleve en konsert med to amatørkor, strykekvartett og pianosoloer. Er ikke det for billig? Er det sånn at vi har for lave tanker om det vi holder på med – og kanskje også for lave tanker om publikums betalingsvilje? Rett nok er vi amatører, men det er faktisk akkurat like dyrt for oss å leie lokale, lønne dirigent og evt. andre innleide fagfolk – som det er for Åge og Sambandet. Og du
kommer ikke inn på Ågekonsert for en hundrings, bare så du vet det. Jeg mener ikke med dette at vi skal skru til prisspiralen for hardt, men vil gjerne at vi i amatørkormiljøet tenker igjennom hvordan vi verdsetter vår egen virksomhet. Og kanskje også hvordan vi kan løfte statusen litt slik at vi kan ha råd til å leie gode lokaler og gi publikum gode og gjennomarbeidete forestillinger.
Norges Korforbund og andre organisasjoner på feltet fritidsmusikkliv må på sin side jobbe mot offentlige og private eiere av egnede lokaler for å få forståelse for at de må differensiere prissettingen sin. Det er forskjell på inntjeningspotensialet i en amatørkonsert og en happening frontet av en artist med stjernestatus. Men begge deler er viktig, og det er amatørmusikklivet som betyr mest for helsa og velbefinnende for folk flest.
Jon Sandvik
Styremedlem NKTS og formann i Trøndernes Mandssangforening