– Man må lære seg å like å øve
Det er ikke bare den ultimate konserten som gjelder. Noen ganger kommer de store musikalske øyeblikkene på øving, og det er viktig å være til stede i hele prosessen. Man må lære seg å like å øve. Jeg liker å øve. Og jeg gir meg ikke før vi får det til!
Det er Petra Bjørkhaug som sier dette. Hun har siden 2010 dirigert Byåsen sangkor. Mange kjenner henne også som domkantor i Nidarosdomen. Hun er utdannet pianist, musikkpedagog og kantor ved Trøndelag Musikkonservatorium og har en mastergrad i orgelimprovisasjon fra Norges Musikkhøgskole.
Petra Bjørkhaug er fra Meldal og har sang og musikk med seg fra barndommen.
– Mine foreldre og søsken sang i kor, og jeg begynte i kor som barn. Jeg hadde dessuten søsken som spilte piano, og begynte selv å spille piano i 5-6-års alderen. Piano var hovedinstrumentet mitt da jeg begynte å studere, og jeg var 20 år da jeg begynte å studere orgelspill. 40 år som kordirigent Petra var ikke mer enn 18 år da hun vikarierte som dirigent i menighetskoret i Meldal. Deretter ble det ungdomskor i Frikirka og 5 år med stor aktivitet i studentkoret Aks.
– Den gangen var det et kor med over 100 sangere, vi hadde eget band, satte opp musikaler og reiste på turer. Fra 1993-96 bodde og arbeidet Petra Bjørkhaug i Bodø, og her dirigerte hun både kirkekor og barnekor i Bodin menighet. Tilbake i Trondheim ble det dirigentperioder i Ad Libitum, Nidaros domkor, Nidarosdomens Oratoriekor, Orklang, Gresk kor og Byneset Songlag før hun i 2010 overtok Byåsen sangkor
Komponist og sanger Petra Bjørkhaug er også korsanger selv. Hun var Hun var med i oppstarten av Schola Sanctae Sunnivae, et ensemble som tar vare på gregoriansk sang knyttet til Nidaros og norsk middelalderhistorie. Ensemblet består av 12-14 skolerte kvinnelige sangere på høyt nivå.
Petra komponerer også for kor, mest kirkemusikk for kor og orgel eller kor og piano. – Det er en viss tradisjon for at organister komponerer og vi er utdannet til det. Når man mangler noe på en søndag, må man skrive det man ikke har!
I høst har Nidaros domkor spilt inn en plate med 10 sanger komponert av Petra Bjørkhaug. – Jeg har skrevet musikk til fine tekster, og domkoret er et godt kor som kan gjøre krevende kormusikk, så jeg har derfor virkelig fått boltre meg, sier hun. De store klassiske verkene Da Petra Bjørkhaug begynte i Byåsen sangkor klaffet det godt mellom kor og dirigent når det gjaldt musikalske ambisjoner.
– Jeg er veldig glad i de store klassiske verkene, og i Byåsen møtte jeg et kor som gjerne ville synge Brahms, Fauré og Mozart. Det første vi øvde inn var Verdis Requiem, og det er jo gedigent for et lite amatørkor. Hun mener det har vært utviklende for Byåsen sangkor å være med på fellesprosjekt der de har deltatt som kor på store klassiske verk. Det startet med at koret i flere år var med på en kirkefestival i Kristiansund der de var med og framførte et stort klassisk verk sammen med orkester og andre sangere. Etter samme prinsipp har de vært med på å framføre store verk på festivaler rundt omkring i Europa.
– Hvis jeg har satt mitt preg på Byåsen sangkor, så er det nok det at jeg har holdt på at vi uansett hvor vi er, skal ha et klassisk verk på lista. Det hadde vi også når pandemien kom. Vi hadde akkurat kjøpt inn noter til Mozarts Requiem og den noten lå der som ei gulrot gjennom hele pandemien. Det tok sin tid, men til våren reiser vi til festival i Praha for å synge Mozarts Requiem! Men Byåsen Sangkor holder ikke bare med på det klassiske. Koret har nokså fast en adventkonsert i Byåsen kirke og en vårkonsert med et lødigere program. Når koret nå på nytt er innmeldt i korforbundet, er det også et ønske om å delta på treff og festivaler sammen med andre kor. Ikke koret for nybegynnere Det er om lag 70 medlemmer i Byåsen sangkor, og både dirigent og kor har ambisjoner. Det er likevel ikke slik at de rekrutterer bare notekyndige sangere.
– Det viktigste når nye sangere kommer til Byåsen, er at de har motivasjon til å være med å bidra positivt og har en OK stemme. Vi har opptaksprøve, og noen ganger sier vi nei til nye sangere og oppfordrer dem til å jobbe mer med stemmen sin og eventuelt prøve senere. Med de ambisjonene vi har om å synge de store verkene, er kanskje ikke Byåsen et sangkor for nybegynnere.
Byåsen Sangkor er et bydelskor, men rekrutterer sangere fra hele byen. Det er en stor styrke å være et
så stort kor når man satser på de store korverkene. Musikkglede Petra Bjørkhaug trives med kor. Hun synes det er fint å ha en jobb som betyr mye for mange. Hun er genuint glad i musikken, og blir i godt humør av å musisere i fellesskap med andre. – Aller best liker jeg meg når vi har stemmene inne og jobber med de finmusikalske detaljene og kommer inn under huden på musikken slik at vi kan formidle hva det handler om. Det er den klassiske musikken som står hennes hjerte nærmest, men når hun selv skal lytte på musikk, velger hun ofte helt andre typer musikk, gjerne jazz.
– Men når man har så mye musikk rundt seg som jeg har, blir man også glad i stillheten, det å ikke høre på musikk…