Skrevet av Jakob
Jakob Godø Nordli, 27 år gammel fra Trondheim. Jobber som musikklærer ved det spesialpedagogiske musikktilbudet på Dalgård skole og Ressurssenter, i tillegg til å dirigere mannskoret Høystemt (siden høsten 2021), blandakorene Heimklang (siden høsten 2022) og Songlaget Våren (siden høsten 2024), samt vikardirigere Sjetnekoret og Politikoret nå i høst, i tillegg til noen sangelever her og der og litt arrangering. Tidligere har jeg også vikariert hos Rolling Tones og Nidarosdomens Guttekor, dirigert Nidarosdomens Guttekors aspiranter, samt jobbet på ulike skoler, og som musikalinstruktør og -produsent.
Min korbakgrunn startet som 3-4 åring i Valset Barnehages Blandadrops, så Byåsen barnegospel, før det ble 15 år i Nidarosdomens Guttekor med spennende konsertopplevelser verden over. På videregående ble det musikklinja på Heimdal Vgs, hvor jeg var så heldig at jeg fikk Roar Wik som min sanglærer. Her jobbet vi primært med klassisk musikk og opera, men Roar lot meg også få lov til å eksperimentere og utforske, så vi jobbet også en del med gospel, jazz, folkemusikk, joik og musikaler.
Etter videregående studerte jeg først Økonomi og Administrasjon ved NTNU Handelshøyskolen, parallelt med at jeg produserte og instruerte ulike musikaler. Mens i januar 2019 var jeg på et kurs i rytmisk korledelse med Jostein Hasselgård som inspirerte meg til å tenke nytt.
Jeg søkte meg inn på rytmisk korledelse ved Nord Universitet og Det Jyske Musikkonservatoriet i Aalborg, med Jesper Holm som direksjonslærer, uten spesielt mye erfaring innen det å lede kor, men kom inn, og fra det har ting ballet på seg.
Etter det fulgte studier i korledelse ved Codarts i Rotterdam, Digitale Jazzstudier ved Universitetet i Stavanger, Musikkdidaktikk for barn ved Barratt Due Musikkinstitutt, Rytmisk korledelse, joik og tradisjonsmusikk ved Nord Universitet, Somatic Voicework ved the LoVetri Insitute (Wallace Baldwin University), spesialisering i barnestemmer og stemmeskifte under Dr. Jenevora Williams, Dr. Shannon Coates og Signe Højmark, sangtimer med Alfie Boe OBE, Kerry Ellis, Derek Klena, Dr. Trineice Robinson-Martin, Solveig Kringlebotn, samt et utall timer med kursing og workshops holdt av ledende forskere innen korledelse, sangpedagogikk, stemmehelse, nevrobasert sangteknikk og stemmemassasje, gjennom blant annet Voice Study Centre, Vocal Health Education og Modern Conducting Academy. I tillegg har jeg fått mulighet til å lære av vokalgrupper som PUST, The Real Group, The Swingles, New York Voices, Apollo 5, Voces8 og Pentatonix gjennom ulike workshops.
Jeg har ikke fulgt noen ferdigpløyd sti for å komme dit jeg er i dag, men aktivt lett etter de verktøyene jeg har behov for og sydd sammen en vei selv, noe som betyr at den pakken jeg har er ulik mange andres. Min jobb som dirigent og pedagog er å ruste mine sangere med de verktøyene de trenger for å mestre sangene, og derfor må jeg og hele tiden være på jakt etter rett verktøy. Derfor bruker jeg å sette av minimum 20 timer til Webinarer og kurs i måneden for å holde meg faglig oppdatert, samt ytterligere tid til lesing og utprøving.
Da jeg studerte i Danmark ble jeg kjent med Jim Daus Hjernøes metodikk kalt “Det intelligente koret”, som ikke er ment til forkleinelse for alle andre kor ved å kalle de dumme. Det er tanken om at koret er delaktig i det å skape musikken, og at alt ikke kommer fra dirigenten, og til slutt skal dirigenten nesten være overflødig. Sangerne ansvarliggjøres når det gjelder den rytmiske understrømmen, klang, styrkegrader, uttrykk, intonasjon m.m. Så er det min jobb i forkant å gi de verktøyene de kan bruke for å få det til, trene ferdighetene deres, samt inspirere dem og gi de retninger å følge der vi vil ha et felles uttrykk. Her åpner jeg opp verktøyskrinet mitt og finner frem alle slags merkelige partytriks og leker for å se hva som gir den ønskede effekten, og gjerne prøve å bryte med kjente mønster. Sangerne mine var nok litt skeptiske de første gangene, men har raskt merket hvor fort effekten kommer.
I tillegg er jeg opptatt av å vise frem ny kormusikk, og gjerne nye, gode arrangementer av popmusikk skrevet på denne siden av tusenårsskiftet, for det synes jeg det er altfor lite av i kor-Norge i dag. Jeg bruker mye tid på å lete blant ting som eksisterer fra før, finnes jeg ikke noe så hender det at jeg arrangerer selv – jeg bruker ikke å kalle meg selv arrangør, men fikk beskjed av Deke Sharon at det måtte jeg begynne å gjøre, ellers samarbeider jeg med arrangører verden rundt for å få det uttrykket jeg vil. Det er sentralt at musikken og arrangementene kler koret som skal synge det, for alle skal ikke synge alt.
Jeg jobber med sangere på alle nivå, og trives godt med at sangerne kommer inn som uskrevne blad. Som et eksempel er det de færreste av sangerne mine i Høystemt som har sunget før de begynner og i hvert fall aldri fulgt en note, så da er det min jobb å så fort som mulig å få de klare til å synge firestemt, for allerede et par uker inn i semesteret har de sin første opptreden. Det er viktig at korsang ikke blir for elitistisk, men at vi dirigenter ser på hva våre muligheter er for å skape gode sangere og et godt kor, så lenge sangerne kommer med et ønske om å bli bedre.